ספרות על יהדות וחרדים

פרידמן מנחם, חברה במשבר לגיטימציה: היישוב הישן האשכנזי, 1917-1900, מוסד ביאליק, 2001

בספר זה מבקש פרידמן לבחון את התהליכים שהביאו לירידתו של היישוב הישן מבמת ההיסטוריה. היישוב הישן, ובמיוחד החלק האשכנזי שבו, היה למעשה חברה נתמכת, כלומר חברה שקיומה היה מותנה במשלוח כספים מהפזורה היהודית. בחברה מסוג זה, טוען פרידמן, יש חשיבות קיומית ללגיטימציה להמשכיות קיומה בעיקר מצד הקבוצות התומכות בה. בספרו מוכיח פרידמן שגם במסגרת החברה היהודית הדתית-מסורתית הלך והתערער בסיס הלגיטימציה לקיומה. תהליך הערעור על הלגיטימציה קשור בסתירות המהותיות שבקיומו של היישוב הישן. זו הייתה חברה שביקשה להקדיש עצמה לתפילה וללימוד תורה ואולם בסופו של דבר נתפסה על ידי התומכים בה כחברה העסוקה מעל הראש במחלוקות ומריבות על חלוקת כספי התמיכות שהגיעו מהפזורות היהודיות. זו הייתה חברה שאמורה לעסוק בלימוד התורה ולהיות כתוצאה מכך מרכז של הוראה דתית ליהדות התפוצות ובסופו של דבר נתפסה כמסגרת הנעדרת יזמות דתית-אינטלקטואלית המדכאת כישרונות יצירתיים ובית גידול של קנאות דתית. ישיבותיה לא נחשבו כבית גידול ל"גדולי תורה", בייחוד בהשוואה לישיבות פולין-ליטא. היישוב הישן לא היה גם מקום המעודד יצירה דתית אחרת עבור העולם היהודי שפרנס אותו. ציון לא הפכה למקום שממנו יצאה תורה, ודבר ה' לא יצא מירושלים. פרידמן מראה שהיישוב הישן לא היה לעילית דתית רוחנית בין השאר משום שהיה חברה נתמכת. העיסוק בלימוד תורה שהכל נתבעו לעסוק בו, מנע למעשה סלקציה בין מוכשרים ולא מוכשרים וחלוקת תגמולים דיפרנציאלית למוכשרים יותר. כך הפכו ישיבותיו של היישוב הישן לבית גידול לבינוניות שבה ההצטיינות של הטובים מדוכאת למעשה. מסגרת חברתית החפצה להפוך לבית גידול של "גדולי תורה", חייבת, כדי שתהיה כזו, לאפשר לכאלה שאינם מוכשרים לכך למצוא לעצמם מסלולי קיום אלטרנטיביים.
ירושלים במוצאי התקופה העות'מאנית (שבה עוסק הספר) נהנתה משרותי בריאות שכמעט לא היה להם דוגמה בעולם היהודי הדתי-מסורתי. היו בה כמה בתי חולים: שערי צדק, משגב לדך, ביקור חולים, (שלא לדבר על בתי החולים המיסיונרים (הצרפתי, הגרמני, האיטלקי). היו בה מרפאות לחולי עיניים ושירותים סוציאליים. בתי יתומים ומוסדות שיכון ורווחה מגוונים. ואולם לקראת סוף התקופה (1914) התערער יותר ויותר בסיס הלגיטימציה של החברה ושורה של משברים כלכליים פקדו אותה. ההנהגה הדתית שלה הייתה מפוצלת וחסרת יוקרה דתית. התוצאה: בצרוף נסיבות היסטוריות של מלחמת העולם הראשונה היא התמוטטה.
תזה זו יש בה כדי לתרום להבנה טובה יותר הן של החברה הישראלית בכלל והן של החברה החרדית בישראל, שגם היא "חברת לומדים" התלויה בתמיכת החברה הישראלית והחברה היהודית בתפוצות.


Hillel on Facebook Hillel on Twitter Hillel on Youtube
הקו הפתוח 1-700-70-70-73
שעות מענה

חיפה והצפון / תל אביב

א'-ה' 22:00-18:30 


     ירושלים

     א'-ה' 22:00-19:00 


פניה בדוא"ל
hillel.email@gmail.com